
(7) Blaðsíða [7]
For at eksistere som islandsk kunstner omkring og efter árhun-
dredskiftet og sætte sig et sá markant spor som Ásgrímur Jónsson
gjorde, var den kunstneriske begavelse ikke tilstrækkelig. Det kræ-
vede ogsá idealisme, karakter, offervilje. Rent bortset fra, hvad
de yngre malere direkte har lært af Ásgrímur Jónssons kunst her-
sker der ingen tvivl om, hvad de har og til alle tider vil kunne
lære af hans eksempel. Kunsthistorikeren Björn Th. Björnsson
brugte de ord om ham, at han altid havde været „málbevidst,
streng over for sig selv pá kunstens vegne, og sá nojsom, hvad eget
behov angik, at det nærmede sig hellig askese.“ I betragtning af det
fjerne forhold islænderne nu til dags synes at have til helgeners
livsform og til dyrkning af hellige mænd, er en sádan udtalelse fra
en henimod 50 ár yngre mand yderst bemærkelsesværdig. Sandt at
sige var alt i Ásgrímur Jónssons væsen og færd sá selvfolgeligt, sá
rent og sá helstobt, at hans samtidige knap lagde mærke dertil,
endsige fandt pá at undre sig over det.
Sigurður Nordal.
(1) Blaðsíða [1]
(2) Blaðsíða [2]
(3) Blaðsíða [3]
(4) Blaðsíða [4]
(5) Blaðsíða [5]
(6) Blaðsíða [6]
(7) Blaðsíða [7]
(8) Blaðsíða [8]
(9) Blaðsíða [9]
(10) Blaðsíða [10]
(11) Blaðsíða [11]
(12) Blaðsíða [12]
(13) Blaðsíða [13]
(14) Blaðsíða [14]
(15) Blaðsíða [15]
(16) Blaðsíða [16]
(17) Kvarði
(18) Litaspjald
(2) Blaðsíða [2]
(3) Blaðsíða [3]
(4) Blaðsíða [4]
(5) Blaðsíða [5]
(6) Blaðsíða [6]
(7) Blaðsíða [7]
(8) Blaðsíða [8]
(9) Blaðsíða [9]
(10) Blaðsíða [10]
(11) Blaðsíða [11]
(12) Blaðsíða [12]
(13) Blaðsíða [13]
(14) Blaðsíða [14]
(15) Blaðsíða [15]
(16) Blaðsíða [16]
(17) Kvarði
(18) Litaspjald