(15) Blaðsíða 13
yngste Malerkunst i Danmark. Det har mere vaeret den
kunstneriske Synsmaade end Tingenes ydre Eksistens,
mere den fantasibaarne maleriske Oplevelse end den
novellistiske Fremstilling af Livet, som har optaget
Kunstnerne. Det er, som om Begrebet Naturalisme i de
senere Aar har faaet en mere omfattende Betydning, et
större Raaderum for individuel Udfoldelse. I Landskabs-
maleriet, som utbredt er blevet dyrket, har der ved
Siden af Naturstudiet gjort sig Tendenser gaeldende i
Retning af en lyrisk og visionaer Opfattelse, en S0gen
efter den enkle aabne Rytme. Cornerudstillingens Ma-
lere har saaledes s0gt ind mod det sjaellandske Land-
skabs intime maleriske Karakter. Deres Billeder knytter
n0je Förbindelsen med Fynhoerne. Denne Gruppe, der
staar sammen om faelles Idealer, danner en Art Opposi-
tion mod det konstruktivistiske Maleri og den ornamen-
tale Tomhed. Den rummer dog saa forskellige Begavel-
ser som Karl Bovin og Lauritz Hartz. Som et andet
Eksempel kan man naevne, at »Höstadstillingen» har
vaeret Hjemsted for den unge abstrakte Kunst, der er
en saa karakteristisk Side ved vort Maleri. Medens man
i Udlandet i langt linjere Grad end herhjemme arbejder
med en abstrakt Formalisme, har de danske abstrakte
Malere i de senere Aar, selv gennem Krigens M0rke,
skabt et friere Fantasimaleri, hvori Hovedvaegten er
lagt paa Farvens impulsive Udtryk. Hvor fjernt end en
Kunstner som Egill Jacohsen i sine magiske Syner staar
fra en naturalistisk bestemt Stedfaestelse af sine Motiver,
f0ler man dog ofte et Inspirationsgrundlag af dansk
sommergr0n Natur i hans Kunst.
Den unge Malerkunst i Danmark har ret mange
Facetter i Dag. For en forel0big Betragtning kunde det
se ud som om den rummede svaere Modsaetninger, ekstre-
me Manifestationer. Men det b0r dog kun opfattes som
en vidtgaaende individuel Bevaegelsesfrihed, en Lydh0r-
hed efter de mange Muligheder, Nutidskunsten frem-
13
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Mynd
(20) Mynd
(21) Mynd
(22) Mynd
(23) Mynd
(24) Mynd
(25) Mynd
(26) Mynd
(27) Blaðsíða 17
(28) Blaðsíða 18
(29) Blaðsíða 19
(30) Blaðsíða 20
(31) Blaðsíða 21
(32) Blaðsíða 22
(33) Blaðsíða 23
(34) Blaðsíða 24
(35) Blaðsíða 25
(36) Blaðsíða 26
(37) Blaðsíða 27
(38) Blaðsíða 28
(39) Blaðsíða 29
(40) Blaðsíða 30
(41) Blaðsíða 31
(42) Blaðsíða 32
(43) Kápa
(44) Kápa
(45) Kvarði
(46) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Mynd
(20) Mynd
(21) Mynd
(22) Mynd
(23) Mynd
(24) Mynd
(25) Mynd
(26) Mynd
(27) Blaðsíða 17
(28) Blaðsíða 18
(29) Blaðsíða 19
(30) Blaðsíða 20
(31) Blaðsíða 21
(32) Blaðsíða 22
(33) Blaðsíða 23
(34) Blaðsíða 24
(35) Blaðsíða 25
(36) Blaðsíða 26
(37) Blaðsíða 27
(38) Blaðsíða 28
(39) Blaðsíða 29
(40) Blaðsíða 30
(41) Blaðsíða 31
(42) Blaðsíða 32
(43) Kápa
(44) Kápa
(45) Kvarði
(46) Litaspjald