(14) Blaðsíða [12]
side om side paa samme udstillinger, og der er ikke tvivl
om, at de abstraktes stærke farveklange allerede har haft
betydelig indflydelse ogsaa paa anderledes sindede kunst-
nere.
Som et modtræk mod den megen teoretisering opstod
en ny-realistisk malergruppe, hvis eneste program var det
simple at gaa ud i marken, bruge sanserne og male hvad
de saa og oplevede. Disse nyrealister har holdt en tra-
dition vedlige, der over fynboerne gaar langt tilbage i
vor malerkunst. De er det danske landskabs forelskede
og utrættelige skildrere, der stadig lægger nye egne af
landet ind under kunstens herredømme. Ogsaa opfat-
telsen af København og dens udkanter har de været med
til at uddybe. Mange af dem er tillige fine kolorister,
der kan gengive den flade pløjejord i nuancer eller
den blaa stemning ved sundet. Denne kolorisme gør sig
ogsaa gældende i figurmaleriet, ofte med en enkelt farve
dominerende baade i figur og baggrund, kun oplivet med
en enkelt stærk farveklat f. eks. i et slips eller noget
damepynt.
Fra udlandets side, og her tænker jeg især paa nord-
mænd og svenskere, er kolorismen i vor malerkunst, far-
vens harmonisering ofte blevet fremhævet som et træk,
der vidnde om vor gamle kultur. Om en franskmand
altid vil godskrive en saadan ros, er mere tvivlsomt. Man
kan høre franskmænd klage over, at vi maler altfor me-
get grønt i grønt, og at vi savner dristighed til at
sætte farverne dramatisk op imod hinanden. Noget kan
der nok være i en saadan kritik, ligesom i mange ud-
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald