(15) Blaðsíða [13]
lændinges undren sig over landets fladhed og deres for-
tvivlelse over vort altfor sludfulde klima. Hvorom alting
er, ligger der utvivlsomt i forbindelsen mellem sans for
landskabets karakter og trænet koloristisk evne en bety-
delig værdi.
Svenskernes kunst er mere fortællende, mere illustre-
rende eller novellistisk end vor, det er sikkert nok, og
nordmændenes har ofte et mere dramatisk præg. Der er
ogsaa baade af kritikerne og af malerne selv rejst krav
om en mere social kunst. Hvad der menes, er klart nok.
Kunsten forekommer disse kritikere for verdensfjern. De
genfinder ikke i den en virkelig gennemført skildring af
det daglige liv, af det almindelige, arbejdende menneske,
saadan som man finder det i den sociale roman f. eks.
hos Hans Kirk og Harald Herdal. Andre Kritikere vilde
gerne se tidens store begivenheder afspejlet i kunsten. De
spørger forundrede og maaske lidt harmfulde, om kunst-
nere slet ikke røres af historiens vingeslag.
Helt mangler vi dog ikke kunstnere, der i slægt med
Ring, Hans Smidth og Fritz Syberg skildrer bondens, ar-
bejderens eller fiskerens liv. Vi har billeder af fabriker
og havnepladser, af bornholmske sildefiskere og køben-
havnske industriarbejdere, der tydeligt nok er udsprunget
af trangen til at give sociale indtryk en malerisk form.
Spørger man derimod efter en egentlig socialistisk ma-
lerkunst, som nordmændene finder den ho§ deres be-
undrede Arne Ekeland, bliver den sværere at paavise.
Om Arne Ekeland har en norsk kritiker Pola Gauguin
sagt, at han har ikke som storparten af proletarmaleme
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald