(16) Blaðsíða [14]
turen, falder hans Indsats helt som Maler. Fra Kunstnernes
Efteraarsudstilling huskes hans Arbejder gennem en lang
Aarrække. Sidste Gang udstillede Immanuel Ibsen i Fjor
paa Høstudstillingen, hvor han nylig var blevet Medlem, og
Udstillingen ønsker, da en Mindeophængning i Kunstfor-
eningen staar for Døren, kun gennem nogle Linier at erin-
dre denne betydningsfulde Kunstner.
Hvad der kendetegnede Immanuel Ibsen var hans kolori-
stiske Sensibilitet. Gennem sine maleriske Bestræbelser
satte han ind i Kontakt med de Resultater, der var op-
naaet af Giersing og Weie. Sideløbende med Hoppes og
Lergaards tidligere Produktion fandt han en personlig ren-
dyrket Udtryksmaade. I sine i Formen forenklede og sum-
mariske Opstillinger og Figurbilleder, ofte Selvportræter i
Halvfigur, som han eksempelvis benævnte »Blaa Maler«,
formaaede han gennem Farvens paa en Gang lyse og dæm-
pede Stoflighed at give rigt nuancerede Udtryk for sin for-
finede æstetiske Følelse. Han ligesom søgte ind til Tingenes
Hemmeligheder i Konceptioner af en udsøgt Ro. Man kunde
heri ane en harmonisk Sans for Liniens Rytme, der erindrer
om Ungrenæssancens italienske Frescokunst, men tæt for-
bundet med en helt moderne Dyrkelse af Farvefladernes
intime psykologiske Virkninger. I disse sart afvejede Klan-
ge lever Immanuel Ibsens vibrerende Fornemmelse for
Livet.
Han var paa en Maade et stort Barn, men bevidst med
Hensyn til hvad han vilde naa. Overfor Kunstværker havde
han en sjælden Evne til at se Værdierne og Fejlene. Det
kom mange unge Kunstnere til gode. Man kan baade paa
Kunstnernes Efteraarsudstilling og paa Charlottenborgud-
stillingen tale om en Ibsen-Skole, en hel Kreds af unge
Malere, der i ikke ringe Grad staar i Gæld til den nu afdøde
Kunstner, hvis Navn hører med i en kritisk Oversigt over
de sidste Aartiers Malerkunst herhjemme.
Jan Zibrandtsen.
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Kápa
(52) Kápa
(53) Kvarði
(54) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Kápa
(52) Kápa
(53) Kvarði
(54) Litaspjald