(16) Blaðsíða [14]
Man lærer ganske godt Strawinskys karakter, hans sympa-
tier og antipatier at kende gennem bogen. Han isolerer sig ikke
fra omverdenen, tværtimod; hans person er meget ofte i for-
grunden, især da han som dirigent og klaverspiller kommer på
talrige kunstrejser overalt i Europa og Amerika. Desuden har
han været i nær berøring med mange af samtidens musikere,
malere og digtere og i små glimt kan han give et skarpt portræt
af dem. Således refererer han en betegnende bemærkning som
Richard Strauss kom med i anledning af en opførelse af Stra-
winskys ballet »Ildfuglen«: »De begår en fejl ved at begynde
pianissimo. Publikum kan ikke høre Dem. Det gælder om straks
at sætte ind med et kraftigt forte. Så har De publikum med
Dem, og så kan De gøre hvad De vil.«
Han samarbejder med komponisten Ravel, med digtere som
Ramuz og Gide og bl. a. maleren Picasso. For denne sidste
nærer han et varmt venskab og føler sig åndsbeslægtet med
hans kunst; han er begejstret for Picassos ypperlige dekoratio-
ner til balletten »Pulcinella« og beundrer hans forbavsende
sans for teatrets virkemidler. Og man forstår det, for i virke-
ligheden er der mange lighedspunkter mellem de to kunstnere,
der arbejder med så forskellige materialer.
Enhver der læser bogen må blive slået af den saglighed og
klarhed, den mangel på omsvøb, hvormed den er skrevet. Selv
skriver Strawinsky tilslut: »Man vil forgæves søge efter en æste-
tisk lære, en kunstfilosofi eller en romantisk beskrivelse af de
kvaler, en komponist må gennemgå under værkets fødsel, eller
af hans himmelske lyksalighed, når han gæstes af den inspire-
rende muse. For mig som skabende musiker er det at kompo-
nere en ganske dagligdags funktion, som jeg føler mig kaldet
til at udføre. — Jeg befinder mig i nutiden. Jeg ved ikke hvad
morgendagen vil bringe. Jeg kan kun være mig bevidst, hvad
der er sandhed for mig i dag. Det er denne sandhed, jeg er
kaldet til at tjene, og jeg tjener den med fuldkommen klar-
synethed.«
Kan et skabende menneske sige noget smukkere om sit mål?
Vagn Holmboe.
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Kápa
(40) Kápa
(41) Kvarði
(42) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Kápa
(40) Kápa
(41) Kvarði
(42) Litaspjald