(7) Blaðsíða 5
Dualisme
«.
SOM i litteraturen, således viser de mest iøjnefaldende konfliktkendetegn i vor kul-
turelle situation sig også i billedkunsten, ved svingninger mellem to tilsyneladende
modsatte poler: omkring den ene søger man et formsprog, der er bestemt af intellek-
tuel beregning — omkring den anden vil man udtrykke sig på »automatisk« måde
ved at koble bevidsthedslivet fra driftslivet.
De to polers modsætningsforhold er dog i højere grad formel end reel, da de
begge er født af den spaltning mellem intellekt og instinkt, som præger store dele
af vort kulturliv.
Vi har alle i den individuelle fortid, som barnet repræsenterer, startet tilværelsen
med at bruge vore bevidste handlinger i overensstemmelse med og til fremme af vore
instinktive ønsker.
Det er et bestående samfunds konfliktsituation over for det enkelte menneskes
naturlige interesser, som har påtvunget os evnen til at bruge intellektet som noget i
mange tilfælde hæmmende og fjendtligt over for driftslivet.
En sund kunst kan kun opstå af en spontan kunstnerisk skaben, der er udgået af
den enhed mellem intellekt og drift, der må betragtes som den naturlige og lykkelig-
ste tilstand.
Vi har ikke med vores udstillings sammensætning eller med de gæster, vi iår har
inviteret, villet hævde den ene eller den anden form for »abstrakt« kunst som en
»avantgardekunst«. Vi har villet vise et ansigt i tidens kunst, der lever i vekselvirk-
ning med andre kunstneriske udtryksformer.
Vi tror ikke på en sandhed, der ligger uden for mennesket, uden for livet — hvad
enten det drejer sig om dyrkelsen af et »objektivt« formsprog — »figurlig« eller
»ikke-figurlig« kunst.
Hvad der har betydning i kunsten, er de bestræbelser, der under udnyttelse af hele
det menneskelige register i sin naturlige harmoni udtrykker sig i billedkunstens sprog
— i ferm og farve.
Erik Thommesen.
5
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Blaðsíða 41
(44) Blaðsíða 42
(45) Blaðsíða 43
(46) Blaðsíða 44
(47) Kápa
(48) Kápa
(49) Kvarði
(50) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Blaðsíða 41
(44) Blaðsíða 42
(45) Blaðsíða 43
(46) Blaðsíða 44
(47) Kápa
(48) Kápa
(49) Kvarði
(50) Litaspjald