loading/hleð
(52) Blaðsíða 44 (52) Blaðsíða 44
44 dcr altfaa er knapt Svaierum, maae man uopholdelig fvinebinde med gode Landtouge. Den har tvende Skibsleier, det indre og ydre; paa det ydre Leie er der 22 Fod med almindelig Springtid, og paa det indre 10 Fod med lavefte Vande. THORLAKS-REHD og ÖREBAKS-HAVN. Vi have allerede i det foregaaende bemærket Forvovcnhcden af at nærme fíg formeget den fydlige Kyft af Iisland; imidlertid kan man ikke nokfom beundrc hvad den Menncíkelige Induftrie opfínder, og hvad de Söefarende maae vove, faafnart det for mercantilík Henfígt gielder om Samqvem med en Kyft eller ct Land, og man fcer hvor omhyggelig der er fögt at udfinde Punkter paa denne Kyft, hvor det var mueligt for Skibe at komme til og i det mindfte for en kort Tid at kunne opholde fíg; dette vifer fig naar man betragter at Qrebakr faakaldede Havn kan blive befeilet. Paa den anden Side er det Lands Beboere vift meget at beklage, hvor Samfærfelen er faa befværlig fom i Iisland, og hvor altfaa Affætnin- gcn af Landets Frembringelfer, og Ombytning eller Anflcaffelfe af Vare til Livets P’ornödenheder, tildeels til dets taalige Ophold, er faa vaníke- lig at foríkaffc fíg, fom paa den her omtalte Decl af Iisland. Der ere etablerede Kiöbmænd paa Qrebak, og der gaae almindelig aarlig et eller to Skibe fra Iíiöbenhavn til dette Sted. Anduvningen til famme behöver neppe nogen videre Forklaring, end den en tænkende Söemand efter fín Stilling vil kunne udlede fíg af Kaartet, hvorved be- mærkcs, at IVcjlmanöerue er et færdeles og vigtigt Iíiendingspunkt at rette fíg efccr, og at man kan fee den ftörfte af diffe i fígtbart Vcir me- gct klart fra Thorlaks-Rehd, hvorfra Afftanden er 9 Mile. At kunne indlöbe Qrebaks-Havn, eller rettere kun aabne Ankerplads, fom andre Havne, vil et Oiekaft paa Kaartet lettelig udvife ikke at være giörligt; man fögcr derfor allenefte forelöbig at komme til Ankers paa Thorlaks-Rehd, omtrent midt imcllem Thorlaks-Huk og Hufene ved Qre- bak; der maae Skibet af Nödvendighed vente Lodfen ud og flere Baade fra Land, for at bringe det ind til Örebak og fortöie det. For
(1) Blaðsíða [1]
(2) Blaðsíða [2]
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Mynd
(26) Mynd
(27) Blaðsíða 23
(28) Blaðsíða 24
(29) Blaðsíða 25
(30) Blaðsíða 26
(31) Mynd
(32) Mynd
(33) Blaðsíða 27
(34) Blaðsíða 28
(35) Blaðsíða 29
(36) Blaðsíða 30
(37) Blaðsíða 31
(38) Blaðsíða 32
(39) Blaðsíða 33
(40) Blaðsíða 34
(41) Blaðsíða 35
(42) Blaðsíða 36
(43) Blaðsíða 37
(44) Blaðsíða 38
(45) Blaðsíða 39
(46) Blaðsíða 40
(47) Mynd
(48) Mynd
(49) Blaðsíða 41
(50) Blaðsíða 42
(51) Blaðsíða 43
(52) Blaðsíða 44
(53) Mynd
(54) Mynd
(55) Blaðsíða 45
(56) Blaðsíða 46
(57) Mynd
(58) Mynd
(59) Blaðsíða 47
(60) Blaðsíða 48
(61) Mynd
(62) Mynd
(63) Mynd
(64) Mynd
(65) Saurblað
(66) Saurblað
(67) Band
(68) Band
(69) Kjölur
(70) Framsnið
(71) Toppsnið
(72) Undirsnið
(73) Kvarði
(74) Litaspjald


Beskrivelse over den iislandske Kyst og alle Havne fra Fugle-Skiærene til Stikkelsholm i Brede-Bugten med Forklaring over deres Indseiling.

Ár
1788
Tungumál
Danska
Bindi
4
Blaðsíður
256


Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þessa bók, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þessa bók: Beskrivelse over den iislandske Kyst og alle Havne fra Fugle-Skiærene til Stikkelsholm i Brede-Bugten med Forklaring over deres Indseiling.
http://baekur.is/bok/e99d0598-ded7-49fd-ad6a-08cd61a85959

Tengja á þetta bindi: 4. b.
http://baekur.is/bok/e99d0598-ded7-49fd-ad6a-08cd61a85959/4

Tengja á þessa síðu: (52) Blaðsíða 44
http://baekur.is/bok/e99d0598-ded7-49fd-ad6a-08cd61a85959/4/52

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Bækur.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.