(53) Blaðsíða 49
Forklaring.
1. j\Icnglad er den Smykkeglade, men Men er et bestemt
Smykke, monile, Halsbaandet, og man tænker da strax paa
Brisingmen (Regnbusmykket), det højeste Gode, der er i Freyas
Besiddelse. Er Menglad da Freya ? Ingenlunde! — Freya er en
historisk Gudinde, Menglad en spekulativ, intelligibel Gudinde;
Freya er gift, Menglad forlovet. Den historiske Gudinde, som
nærmest svarer til Menglad er Gefjon (Samlivets Stifterske af gefa
og hjon), thi hun er den rene Mø, som veed Skjæbnen, lig Odin og
Frigga; om hende siger Loke dadlende ved Ægersgildet, at hun
lod sig lokke til Kjærlighed af den lyse Svend, der gav hende Hals-
smykket (sigli), det hun gjemte i sit Skjød — men i Gudindens
Skjød ligger Fremtiden skjult — altsaa: der gav hende det højeste
Gode som en Fremtidsforventning. Denne Dadel kan nu være en
skjult Roes, men antyder dog snarere, at Haabet om Frelsen ikke
holdt sig reent i det virkelige Hedenskab, ikke fri for Anticipation.
Men her ere vi som sagt i Kontemplationen, og Menglad er ikke Gefjon;
thi hun er solbjært, reen som Solen; og hun er i en anden (en
taalmodig afventende) Stilling, hvad der i Mythologien er det samme
som en anden Person. Fleerguderiet bestaaer jo netop i, at Gud-
dommens forskjellige Stillinger til Verden og den menneskelige
Opfattelse af disse personifiseres som Guder og Gudinder, istedenfor
som Guds og Menneskehedens Engle, Odin er saaledes den for-
gudede Viisdomsengel (Mikael, de Tydskes Genius), og at han her
fremtræder som Tjener, er et godt Barometer for Digtets Højde.
Gudindernes Eenhed, Bevidsthedens Eenhed, kan Runlæren
naae til, thi den er i Mennesket, og deraf drage den Slutning, at
der maa være een Gud og eet Liv imellem ham og Verden, een
Frelser. Det er denne sidste Slutning, som profetisk er udført i det
4
(1) Band
(2) Band
(3) Saurblað
(4) Saurblað
(5) Blaðsíða 1
(6) Blaðsíða 2
(7) Blaðsíða 3
(8) Blaðsíða 4
(9) Blaðsíða 5
(10) Blaðsíða 6
(11) Blaðsíða 7
(12) Blaðsíða 8
(13) Blaðsíða 9
(14) Blaðsíða 10
(15) Blaðsíða 11
(16) Blaðsíða 12
(17) Blaðsíða 13
(18) Blaðsíða 14
(19) Blaðsíða 15
(20) Blaðsíða 16
(21) Blaðsíða 17
(22) Blaðsíða 18
(23) Blaðsíða 19
(24) Blaðsíða 20
(25) Blaðsíða 21
(26) Blaðsíða 22
(27) Blaðsíða 23
(28) Blaðsíða 24
(29) Blaðsíða 25
(30) Blaðsíða 26
(31) Blaðsíða 27
(32) Blaðsíða 28
(33) Blaðsíða 29
(34) Blaðsíða 30
(35) Blaðsíða 31
(36) Blaðsíða 32
(37) Blaðsíða 33
(38) Blaðsíða 34
(39) Blaðsíða 35
(40) Blaðsíða 36
(41) Blaðsíða 37
(42) Blaðsíða 38
(43) Blaðsíða 39
(44) Blaðsíða 40
(45) Blaðsíða 41
(46) Blaðsíða 42
(47) Blaðsíða 43
(48) Blaðsíða 44
(49) Blaðsíða 45
(50) Blaðsíða 46
(51) Blaðsíða 47
(52) Blaðsíða 48
(53) Blaðsíða 49
(54) Blaðsíða 50
(55) Blaðsíða 51
(56) Blaðsíða 52
(57) Blaðsíða 53
(58) Blaðsíða 54
(59) Blaðsíða 55
(60) Blaðsíða 56
(61) Saurblað
(62) Saurblað
(63) Band
(64) Band
(65) Kjölur
(66) Framsnið
(67) Kvarði
(68) Litaspjald
(2) Band
(3) Saurblað
(4) Saurblað
(5) Blaðsíða 1
(6) Blaðsíða 2
(7) Blaðsíða 3
(8) Blaðsíða 4
(9) Blaðsíða 5
(10) Blaðsíða 6
(11) Blaðsíða 7
(12) Blaðsíða 8
(13) Blaðsíða 9
(14) Blaðsíða 10
(15) Blaðsíða 11
(16) Blaðsíða 12
(17) Blaðsíða 13
(18) Blaðsíða 14
(19) Blaðsíða 15
(20) Blaðsíða 16
(21) Blaðsíða 17
(22) Blaðsíða 18
(23) Blaðsíða 19
(24) Blaðsíða 20
(25) Blaðsíða 21
(26) Blaðsíða 22
(27) Blaðsíða 23
(28) Blaðsíða 24
(29) Blaðsíða 25
(30) Blaðsíða 26
(31) Blaðsíða 27
(32) Blaðsíða 28
(33) Blaðsíða 29
(34) Blaðsíða 30
(35) Blaðsíða 31
(36) Blaðsíða 32
(37) Blaðsíða 33
(38) Blaðsíða 34
(39) Blaðsíða 35
(40) Blaðsíða 36
(41) Blaðsíða 37
(42) Blaðsíða 38
(43) Blaðsíða 39
(44) Blaðsíða 40
(45) Blaðsíða 41
(46) Blaðsíða 42
(47) Blaðsíða 43
(48) Blaðsíða 44
(49) Blaðsíða 45
(50) Blaðsíða 46
(51) Blaðsíða 47
(52) Blaðsíða 48
(53) Blaðsíða 49
(54) Blaðsíða 50
(55) Blaðsíða 51
(56) Blaðsíða 52
(57) Blaðsíða 53
(58) Blaðsíða 54
(59) Blaðsíða 55
(60) Blaðsíða 56
(61) Saurblað
(62) Saurblað
(63) Band
(64) Band
(65) Kjölur
(66) Framsnið
(67) Kvarði
(68) Litaspjald