(7) Blaðsíða 5
Omkring Høstudstill i ngen
HØSTUDSTILLINGEN har gennem en lang årrække stadig ændret
karakter. Fra at være en væsentlig naturalistisk udstilling fremtræder
den idag som en væsentlig abstrakt. Fra 1938 (da Liniens abstrakte
kunstnere vandt indpas i Høstudstillingen) til idag spænder et tidsrum
af 10 år. Hvad er der sket i dette tidsrum? Mon ikke den abstrakte
kunst har formået at forstærke de rødder, der forbinder' den, med det
levende i dansk kunstnerisk tradition, samtidig med, at den ikke har
sluppet sin internationale horisont.
Den abstrakte kunst herhjemme undgik at blive udvisket, at få
kosmopolitens og verdensmandens glatbarberede allemandsansigt. —
Kommer man til Ægypten eller Mexiko, vil man forlange at se hen-
holdsvis ægyptisk eller mexikansk kunst. — Har denne intet ansigt —
er den et rent og skært plagiat —- interesserer den os ikke. Vi rejser
heller ikke til Frankrig for at se dansk kunst, dog er vi ikke så franko-
file, at vi ønsker at give franskmændene lejlighed til at rejse herop for
at se sig selv i spejlet — hvad der iøvrigt næppe vil more dem. Kort
sagt, vi serverer ingen franske retter. Vi erkender, at al virkelig kunst
er international, men vi mener samtidig, at den er national.
I de sidste år er interessen for »Pariserskolen« (en interesse vi fuldt
ud værdsætter) steget til sådanne højder — at man undertiden fra for-
skellig kant har vist tilbøjelighed til at foretrække tendensen frem for
indholdet. Vi ønsker her at slå fast, at vi ikke anerkender
en tendenskunst, uden den samtidig har kvalitet.
I dette katalog har vi ønsket at redegøre for vort standpunkt til den
abstrakte kunsts stilling idag bl. a. for at klargøre den forskel, der
naturligt er opstået mellem tredivernes og fyrrenes kunstopfattelse.
Men også for at imødegå enhver negativ eller rent formalistisk tendens,
der forsøger at undergrave vort fundament, som beror på en frodig til-
knytning til, hvad der gror i dansk kunstliv, og en åben sans for at lade
sig befrugte af strømninger udefra.
Hostudstillingen.
5
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Kápa
(44) Kápa
(45) Kvarði
(46) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Kápa
(44) Kápa
(45) Kvarði
(46) Litaspjald