
(13) Blaðsíða 11
valdsen virker ikke altid inspirerende. Den statuariske Ro, det lyrisk
bevægede er dansk Skulpturs Kendemærke. Kun sjældent vover den
sig længere ud. Svensk Skulptur er som sagt mere modig, dens Regi-
ster er rigere. Naar den er bedst, evner den i magtfuld Form at tolke
Følelser og Tanker, der gaar fra sagte Lyrik til det dramatisk eks-
plosive, dybt menneskelig i sit Indhold og stærk i sin Nerve som for
Eks. hos Bror Hjorth.
Svensk Skulptur spænder over et vidt Felt. Paa mere end een
Maade. Spænder fra det voldsomme til det blide. Fra forfinet Elegance
til intens Oplevelse. Et Spring som fra Milles til Bror Hjorth og Mol-
lerberg har vi ikke hos os, selvom Vejen mellem danske Billedhug-
gere kan være lang.
Sverige har Grund til at være stolt af sin Skulptur. Den tæller en
Række betydelige Billedhuggere, hvoraf nogle udstiller her. — Doder-
hultaren og Cristian Eriksson er døde, og Carl Eldts og Milles Kunst
falder paa Grund af de to Kunstners Alder uden for denne Udstillings
Rammer, men disse fire Kunstnere tilhører moderne svensk Skulptur
og er en Introduktion til den.
Som Sergel lærte af Antikken, af Rokoko og Barok, men skabte den
svenske Skulptur, har Billedhuggeren af i Dag lært af andre Landes
Kunst, uden at det er blevet mindre svensk. Og som Upplands Skove
har sejret over Bourdelle hos Bror Hjorth, har det milde Skaane, i
hvis Muld Nils Mollerbergs fine Kunst har sin dybe Rod, sejret i hans
Kamp mellem Realisme og klassisk Kunst. Sveriges Natur og svensk
Lynne præger dem alle og centralt i det Hele er Ddderhultaren groet
lige op af den Jord, hvoraf svensk Skulptur henter sin Styrke.
Adam Fischer.
i
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Blaðsíða 41
(44) Blaðsíða 42
(45) Blaðsíða 43
(46) Blaðsíða 44
(47) Blaðsíða 45
(48) Blaðsíða 46
(49) Blaðsíða 47
(50) Blaðsíða 48
(51) Kápa
(52) Kápa
(53) Kvarði
(54) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Blaðsíða 41
(44) Blaðsíða 42
(45) Blaðsíða 43
(46) Blaðsíða 44
(47) Blaðsíða 45
(48) Blaðsíða 46
(49) Blaðsíða 47
(50) Blaðsíða 48
(51) Kápa
(52) Kápa
(53) Kvarði
(54) Litaspjald