
(6) Blaðsíða 4
NORDISK KUNST
Een Svale gør ingen Sommer. Maatte det lykkes de tre Kunstens
frie Fugle, der er bleven denne Udstillings Symbol og Bomærke, at
bringe Højsommeren til vor By og beaande dens Festglæde over et
halvt Aartusindes Udvikling, saa vi et Øjeblik kan glemme Savnet al'
de to, som uvejrslagne ikke er naaet frem.
Nordisk Kunst er som Nordens Kultur i det hele taget en Enhed,
hvori hvert af de fem Folk har sin særlige Tone, der klinger sammen
med de andre til en nordisk Akkord i den store Verdenssymfoni, en
Akkord fuld af Dybde og Friskhed. Denne Karakteristik først udtalt
af den svenske Kunsthistoriker Carl G. Laurin, har fundet Tilslut-
ning hos kyndige rundt i de nordiske Lande.
Samhørigheden i nordisk Kultur, Fællespræget i nordisk Kunst er
ikke et Træk skabt af vor moderne Tids højt udviklede Samfærdsel,
det kan tværtimod spores langt tilbage i Historien, længere endnu end
det halve Aartusinde, som er Baggrunden for Aarhus Bys Jubilæums-
fest. Man kan henvise til det 12te Aarhundredes nordiske Træskærer-
kunst, den Billedskærerkunst, hvis Ornamentik er kendetegnet ved
de sælsomme Sammenslyngninger af Baand og fantastiske Dyrebille-
der. Sin skønneste Blomst satte denne Kunstform vel i de herlige nor-
ske Stavkirker i Egnene om Sognefjord, men dens særprægede Orna-
mentik kendes ogsaa fra de andre nordiske Lande, fra Sverrig, Island
og fra Danmark, hvor der f. Eks. i Nationalmusæet opbevares et Brud-
stykke af en Trægesims fra Hørning Kirke; det udskaarne Ornament
danner her en Række ind i hinanden slyngede Orme paa sort Bund,
mens der paa Træets indvendige Side er malet den oldkristelige stili-
serede Vinranke.
Op igennem Tiderne lader det nordiske Fællespræg i Kunsten sig
forfølge, og i vor egen Tid har vi kunnet studere det paa de Udstillin-
ger, som en Sammenslutning af skandinaviske Kunstnere under Nav-
net Unionalen i en Aarrække holdt i de nordiske Hovedstæder — sid-
ste Gang i København 1932. Da der senere viste sig praktiske Vanske-
ligheder for den værdifulde nordiske Samlingstanke i Kunsten op-
staaet og gennemført indenfor Kunstnernes egne Kredse blev den i
1939 taget op af Gøteborg Konstmuseums højtfortjente Direktør, Pro-
4
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Blaðsíða 41
(44) Blaðsíða 42
(45) Blaðsíða 43
(46) Blaðsíða 44
(47) Blaðsíða 45
(48) Blaðsíða 46
(49) Blaðsíða 47
(50) Blaðsíða 48
(51) Kápa
(52) Kápa
(53) Kvarði
(54) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða 1
(4) Blaðsíða 2
(5) Blaðsíða 3
(6) Blaðsíða 4
(7) Blaðsíða 5
(8) Blaðsíða 6
(9) Blaðsíða 7
(10) Blaðsíða 8
(11) Blaðsíða 9
(12) Blaðsíða 10
(13) Blaðsíða 11
(14) Blaðsíða 12
(15) Blaðsíða 13
(16) Blaðsíða 14
(17) Blaðsíða 15
(18) Blaðsíða 16
(19) Blaðsíða 17
(20) Blaðsíða 18
(21) Blaðsíða 19
(22) Blaðsíða 20
(23) Blaðsíða 21
(24) Blaðsíða 22
(25) Blaðsíða 23
(26) Blaðsíða 24
(27) Blaðsíða 25
(28) Blaðsíða 26
(29) Blaðsíða 27
(30) Blaðsíða 28
(31) Blaðsíða 29
(32) Blaðsíða 30
(33) Blaðsíða 31
(34) Blaðsíða 32
(35) Blaðsíða 33
(36) Blaðsíða 34
(37) Blaðsíða 35
(38) Blaðsíða 36
(39) Blaðsíða 37
(40) Blaðsíða 38
(41) Blaðsíða 39
(42) Blaðsíða 40
(43) Blaðsíða 41
(44) Blaðsíða 42
(45) Blaðsíða 43
(46) Blaðsíða 44
(47) Blaðsíða 45
(48) Blaðsíða 46
(49) Blaðsíða 47
(50) Blaðsíða 48
(51) Kápa
(52) Kápa
(53) Kvarði
(54) Litaspjald