(11) Blaðsíða [9]
tiske og skematiske form ikke fik en lang blomstringstid
herhjemme. Den er svær at karakterisere i nogle faa ord,
men et vigtigt kendemærke ved den var dens forbindelse
med Sigm. Freuds psykoanalyse. Denne retning inden-
for forskningen af sjælelivet fik navnlig i aarene fra om-
kring aarhundredskiftet og op til den anden verdenskrig
en uhyre indflydelse. Et hovedformaal saa den i at un-
dersøge de ubevidste kræfter, der ofte bestemmer vore
handlinger, og som det var lykkedes Freud at afdække.
Det skulde paa den maade være muligt at faa fejlbyg-
ninger i sjælelivet til at opløse sig og forsvinde. Menne-
sket skulde befries for sine skadelige hæmninger.
En saadan befrielse og udløsning søgte surrealisterne i
deres værker, og tanken var den, at beskueren ved at op-
leve værkerne skulde føle en lignende sjælelig befrielse.
Efter psykoanalysens opfattelse er kongevejen til det
ubevidste, tydningen af tilsyneladende meningsløse drøm-
me, der ved nærmere undersøgelser viser sig at indeholde
nøglen til et livsvigtigt, sjæleligt materiale, som er for-
trængt ud af bevidstheden.
Jeg tror, surrealismens betydning ikke saa meget laa i
det nye formsprog, den bragte med sig — skønt man
godt kan se virkninger af det f. eks. i butikkernes vin-
duesudstillinger. Det vigtigste var, at den saa stærkt hæv-
dede fantasiens og drømmens ret ogsaa i billedkunsten,
og herved har den afgjort givet impulser videre til senere
kunstnere.
Der er opstaaet et musikalsk fantasimaleri, der kan
glide helt over i det abstrakte, men som ogsaa tumler
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald