(13) Blaðsíða [11]
katolske islæt synes at gøre sig gældende. I andre tilfælde
har fantasimaleriet og fantasiskulpturen en mere udad-
rettet og humørfyldt karakter. Der kan da komme noget
H. C. Andersensk eller Storm-Petersensk over det. Saa-
dan bygger en kunstner sine skulpturer op af alle mulige
skraldeting, ølkapsler og kasserede cyklestyr. Her har
glæden ved at lege med dagliglivets smaa, billige ting
overtaget over den indadvendte mystik. Det er en kunst,
der faar en til at tænke paa, at en af de kilder, hvoraf
mange nutidige kunstnere har øst fornyelse, er barneteg-
ninger. Andre har søgt til primitiv og eksotisk kunst og
lært af dens ofte storartede udtryksfuldhed, der kan virke
saa befriende, fordi den fører os om bag de realistiske og
akademiske traditioner, der lige siden renæssancen har
hvilet som et tungt tryk paa den evropæiske kunstopfat-
telse og til tider gjort hele slægtled totalt blinde for frem-
mede folkeslags kunst, som man i det højeste betragtede
som etnografiske kuriositeter og musæumsgenstande. Og-
saa i retningen mod den eksotiske kunst, der viser sig i
den paafaldende forkærlighed for masker fra sydhavs-
øerne, følger de nutidige kunstnere en tilskyndelse, der
oprindelig er udgaaet fra de franske kubister.
Naar jeg nu forlader den ekspressionistiske fantasikunst
og den saakaldt »abstrakte« kunst, vil jeg endnu sige, at
den abstrakte kunst, der gerne arbejder med stærke og
rene farver i harmonisk samklang eller som stærke sinds-
udtryk, utvivlsomt allerede har sat sine spor ogsaa i det
mere realistiske maleri. De forskellige kunstnere lever jo
ikke i fjendtlige lejre, »abstrakte« og nyrealister udstiller
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald
(2) Kápa
(3) Blaðsíða [1]
(4) Blaðsíða [2]
(5) Blaðsíða [3]
(6) Blaðsíða [4]
(7) Blaðsíða [5]
(8) Blaðsíða [6]
(9) Blaðsíða [7]
(10) Blaðsíða [8]
(11) Blaðsíða [9]
(12) Blaðsíða [10]
(13) Blaðsíða [11]
(14) Blaðsíða [12]
(15) Blaðsíða [13]
(16) Blaðsíða [14]
(17) Blaðsíða [15]
(18) Blaðsíða [16]
(19) Blaðsíða [17]
(20) Blaðsíða [18]
(21) Blaðsíða [19]
(22) Blaðsíða [20]
(23) Blaðsíða [21]
(24) Blaðsíða [22]
(25) Blaðsíða [23]
(26) Blaðsíða [24]
(27) Blaðsíða [25]
(28) Blaðsíða [26]
(29) Blaðsíða [27]
(30) Blaðsíða [28]
(31) Blaðsíða [29]
(32) Blaðsíða [30]
(33) Blaðsíða [31]
(34) Blaðsíða [32]
(35) Blaðsíða [33]
(36) Blaðsíða [34]
(37) Blaðsíða [35]
(38) Blaðsíða [36]
(39) Blaðsíða [37]
(40) Blaðsíða [38]
(41) Blaðsíða [39]
(42) Blaðsíða [40]
(43) Blaðsíða [41]
(44) Blaðsíða [42]
(45) Blaðsíða [43]
(46) Blaðsíða [44]
(47) Blaðsíða [45]
(48) Blaðsíða [46]
(49) Blaðsíða [47]
(50) Blaðsíða [48]
(51) Blaðsíða [49]
(52) Blaðsíða [50]
(53) Blaðsíða [51]
(54) Blaðsíða [52]
(55) Kápa
(56) Kápa
(57) Kvarði
(58) Litaspjald