loading/hleð
(47) Blaðsíða 43 (47) Blaðsíða 43
ÁSGRÍMUR JÓNSSON Ásgrímur Jónsson’s painting of Mt. Hekla from 1909, owned by the National Gallery of lceland, is one of the first pastoral paintings of lcelandic art. Such paintings depict the bliss of rural life and the harmony between man and nature. Reflected in this particular painting is Ásgrímur’s entire attitude to the land, which was his major interpretative theme during 60 years of a long and creative career as an artist. It is founded on a deep reverence for nature, which to him was virtually a sacred precinct to be entered only after having removed his shoes, as fervent believers do before entering a temple of their faith. No God of wrath dwells in Ásgrímur’s landscapes, on the contrary nature and its dwellers appear to be in harmony. Ásgrímur perceived God in overall existence and at the same time he perceived God in individual natural phenomena; in the branch of a tree, in a stone or a waterfall. For Ásgrímur the search for beauty was almost of a religious nature: Beauty as a salvation which led him to ever deeper self-understanding. It can be claimed without fear of contradiction that Ásgrímur Jónsson served his entire life in the same place of worship. He can be considered as the musician in the band of men who pioneered lcelandic art. Jón Stefánsson’s rationalism and the raging poetic spirit of Jóhannes Kjarval were remote to him. Just as a musician interprets a musical composition with his heart and soul, yet remains absolutely true to the score, so Ásgrímur interpreted the landscape before him with the utmost veracity but added his feelings and thoughts. In his art he sought for the same clarity and lightness which he found in his favourite musician, Mozart. During his student years in Copenhagen he had already begun to think about music and art simultaneously: “To me the beauty and delicacy of these paintings were of some superior world, and the canvas crowded with notes as though it could have been by Bach.” (Tómas Guðmundsson: Ásgrímur Jónsson 1962, p. 46.) Here Ásgrímur is referring to Rembrandt’s portraits which he saw in Statens Museum for Kunst (The National Art Gallery of Denmark). Ásgrímur’s student works are very much in the spirit of the seventeenth century Dutch masters, being small and having a muted colour scale. His searches were extensive and led him to, among others, the German naturalistic-romantic painters, but it is not until Ásgrímur returned home to lceland that it is possible to perceive an independent creativity in his works. In the Westman Isles in the summer of 1902, as he stands and paints Eyjafjalla Glacier in the evening sun, he whisks away in an instant the wisps of brownish academic fog and manages to communicate a deep and genuine 43
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Saurblað
(4) Saurblað
(5) Blaðsíða 1
(6) Blaðsíða 2
(7) Blaðsíða 3
(8) Blaðsíða 4
(9) Blaðsíða 5
(10) Blaðsíða 6
(11) Blaðsíða 7
(12) Blaðsíða 8
(13) Blaðsíða 9
(14) Blaðsíða 10
(15) Blaðsíða 11
(16) Blaðsíða 12
(17) Blaðsíða 13
(18) Blaðsíða 14
(19) Blaðsíða 15
(20) Blaðsíða 16
(21) Blaðsíða 17
(22) Blaðsíða 18
(23) Blaðsíða 19
(24) Blaðsíða 20
(25) Blaðsíða 21
(26) Blaðsíða 22
(27) Blaðsíða 23
(28) Blaðsíða 24
(29) Blaðsíða 25
(30) Blaðsíða 26
(31) Blaðsíða 27
(32) Blaðsíða 28
(33) Blaðsíða 29
(34) Blaðsíða 30
(35) Blaðsíða 31
(36) Blaðsíða 32
(37) Blaðsíða 33
(38) Blaðsíða 34
(39) Blaðsíða 35
(40) Blaðsíða 36
(41) Blaðsíða 37
(42) Blaðsíða 38
(43) Blaðsíða 39
(44) Blaðsíða 40
(45) Blaðsíða 41
(46) Blaðsíða 42
(47) Blaðsíða 43
(48) Blaðsíða 44
(49) Blaðsíða 45
(50) Blaðsíða 46
(51) Blaðsíða 47
(52) Blaðsíða 48
(53) Blaðsíða 49
(54) Blaðsíða 50
(55) Blaðsíða 51
(56) Blaðsíða 52
(57) Blaðsíða 53
(58) Blaðsíða 54
(59) Blaðsíða 55
(60) Blaðsíða 56
(61) Blaðsíða 57
(62) Blaðsíða 58
(63) Blaðsíða 59
(64) Blaðsíða 60
(65) Blaðsíða 61
(66) Blaðsíða 62
(67) Blaðsíða 63
(68) Blaðsíða 64
(69) Blaðsíða 65
(70) Blaðsíða 66
(71) Blaðsíða 67
(72) Blaðsíða 68
(73) Blaðsíða 69
(74) Blaðsíða 70
(75) Blaðsíða 71
(76) Blaðsíða 72
(77) Blaðsíða 73
(78) Blaðsíða 74
(79) Blaðsíða 75
(80) Blaðsíða 76
(81) Blaðsíða 77
(82) Blaðsíða 78
(83) Blaðsíða 79
(84) Blaðsíða 80
(85) Blaðsíða 81
(86) Blaðsíða 82
(87) Blaðsíða 83
(88) Blaðsíða 84
(89) Blaðsíða 85
(90) Blaðsíða 86
(91) Blaðsíða 87
(92) Blaðsíða 88
(93) Saurblað
(94) Saurblað
(95) Kápa
(96) Kápa
(97) Kvarði
(98) Litaspjald


Fjórir frumherjar

Ár
1985
Tungumál
Ýmis tungumál
Blaðsíður
96


Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þessa bók, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þessa bók: Fjórir frumherjar
http://baekur.is/bok/4923dcd8-f8f2-4039-8978-185cf096e326

Tengja á þessa síðu: (47) Blaðsíða 43
http://baekur.is/bok/4923dcd8-f8f2-4039-8978-185cf096e326/0/47

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Bækur.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.