loading/hleð
(59) Blaðsíða 55 (59) Blaðsíða 55
JÓHANNES S. KJARVAL During the 19th century, romantic poets opened lcelanders’ eyes to native values: their ancient cultural heritage, language and ethnic identity. It is not far off the mark to say that Kjarval completed that renascence by adding the land itself to the traditional vistas of perception and imagination, inviting his compatriots to see this subject in a very narrow and penetrating focus at times - while simultaneously laying the groundwork for modern lcelandic painting. If Kjarval is credited with such a role, he shares it with Þórarinn B. Þorláksson, Ásgrímur Jónsson and Jón Stefánsson. Kjarval is more or less the lcelandic counterpart of Edward Munch in Norway, Jack Yeats in Ireland and possibly Ferdinand Hodler in Switzerland. All these painters guided their countrymen into the 20th century in a sense; all had reached middle age when they won the native recognition that they needed; all were both national- istic and international in their art. And all are valued today for their masterful interpretation of distinct traits of their respective lands and cultures; in each case, most citizens join ranks as admirers of the artist - at any rate on festive occasions. Admittedly, this grouping of the foursome is risky as these painters are very different in many ways. Nonetheless, the comparison is justified as it may throw some light on the artistic roots of Kjarval, whose work is familiar to rather few outside his native country - a state of affairs deplored by many lcelanders. To take this line of explanation a step farther, all these men belong to a school that has been called northern Expressionism - Munch with his psychological probing, Yeats with his scenes from Irish life, Hodler with his solemn symbolic interpretation, and Kjarval with his homage to lcelandic landscapes and their benign supernatural denizens. By informed estimates, Kjarval left behind a corpus approaching 6 000 works: paintings, drawings, murals, prints, etc. Included in that count are numerous out- standing portraits, especially ink drawings, still lifes and pictures displaying sym- bolic characters. But this variety notwithstanding, Kjarval’s landscapes and fanta- sies inspired by scenery are unquestionably the centrepiece of his achievements. An approach that comes to mind in evaluating his art, therefore, is to group him with several romantic landscape expressionists - a company including such renowned painters as Emil Nolde, Chaim Soutine and Oskar Kokoschka. Kjarval’s landscapes can readily be studied from an international viewpoint, and no apologies need to be made for them in any such context. It is fairly clear, however, 55
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Saurblað
(4) Saurblað
(5) Blaðsíða 1
(6) Blaðsíða 2
(7) Blaðsíða 3
(8) Blaðsíða 4
(9) Blaðsíða 5
(10) Blaðsíða 6
(11) Blaðsíða 7
(12) Blaðsíða 8
(13) Blaðsíða 9
(14) Blaðsíða 10
(15) Blaðsíða 11
(16) Blaðsíða 12
(17) Blaðsíða 13
(18) Blaðsíða 14
(19) Blaðsíða 15
(20) Blaðsíða 16
(21) Blaðsíða 17
(22) Blaðsíða 18
(23) Blaðsíða 19
(24) Blaðsíða 20
(25) Blaðsíða 21
(26) Blaðsíða 22
(27) Blaðsíða 23
(28) Blaðsíða 24
(29) Blaðsíða 25
(30) Blaðsíða 26
(31) Blaðsíða 27
(32) Blaðsíða 28
(33) Blaðsíða 29
(34) Blaðsíða 30
(35) Blaðsíða 31
(36) Blaðsíða 32
(37) Blaðsíða 33
(38) Blaðsíða 34
(39) Blaðsíða 35
(40) Blaðsíða 36
(41) Blaðsíða 37
(42) Blaðsíða 38
(43) Blaðsíða 39
(44) Blaðsíða 40
(45) Blaðsíða 41
(46) Blaðsíða 42
(47) Blaðsíða 43
(48) Blaðsíða 44
(49) Blaðsíða 45
(50) Blaðsíða 46
(51) Blaðsíða 47
(52) Blaðsíða 48
(53) Blaðsíða 49
(54) Blaðsíða 50
(55) Blaðsíða 51
(56) Blaðsíða 52
(57) Blaðsíða 53
(58) Blaðsíða 54
(59) Blaðsíða 55
(60) Blaðsíða 56
(61) Blaðsíða 57
(62) Blaðsíða 58
(63) Blaðsíða 59
(64) Blaðsíða 60
(65) Blaðsíða 61
(66) Blaðsíða 62
(67) Blaðsíða 63
(68) Blaðsíða 64
(69) Blaðsíða 65
(70) Blaðsíða 66
(71) Blaðsíða 67
(72) Blaðsíða 68
(73) Blaðsíða 69
(74) Blaðsíða 70
(75) Blaðsíða 71
(76) Blaðsíða 72
(77) Blaðsíða 73
(78) Blaðsíða 74
(79) Blaðsíða 75
(80) Blaðsíða 76
(81) Blaðsíða 77
(82) Blaðsíða 78
(83) Blaðsíða 79
(84) Blaðsíða 80
(85) Blaðsíða 81
(86) Blaðsíða 82
(87) Blaðsíða 83
(88) Blaðsíða 84
(89) Blaðsíða 85
(90) Blaðsíða 86
(91) Blaðsíða 87
(92) Blaðsíða 88
(93) Saurblað
(94) Saurblað
(95) Kápa
(96) Kápa
(97) Kvarði
(98) Litaspjald


Fjórir frumherjar

Ár
1985
Tungumál
Ýmis tungumál
Blaðsíður
96


Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þessa bók, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þessa bók: Fjórir frumherjar
http://baekur.is/bok/4923dcd8-f8f2-4039-8978-185cf096e326

Tengja á þessa síðu: (59) Blaðsíða 55
http://baekur.is/bok/4923dcd8-f8f2-4039-8978-185cf096e326/0/59

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Bækur.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.