loading/hleð
(43) Blaðsíða 39 (43) Blaðsíða 39
difficult to determine just what landscape Þórarinn is depicting for he adds mountains, peaks, lakes and rivers purely in the interests of the painting. As a true artist his foremost concern is the work and its demands; he composes the picture in terms of it being a painting, not just a reproduction of the landscape. This is reminiscent of the words of Brancusi: “It is not the external form which is real, but the internal core of things. Thus it follows that no-one is able to interpret anything real by imitating the exterior form”. It may be observed that every year Þórarinn’s sense of colour becomes richer and more acute and he treats colour in such a way that every variation acts on him as an incentive to achieve a unity in the picture. For example the colour can be deepest for a mountain and then it is as though it is stretched and thins, yet remains the same, being simply a different shade. It appears that Þórarinn bases his art and particularly his colour-scale on the harmony of colours in nature. If he were to be classified into any particular movement, he would probably belong to naturalism. But it is not the movement or its name which counts, the only thing that matters is whether the painter is an artist or not - and Þórarinn was an artist - he arrived at the core of life which dwells in nature. But Þórarinn’s marvellous pictures were not his only contribution to the lcelandic visual arts. He worked heart and soul to promote art in the country through teaching and was the instigator of the founding of “Listvinafélagið” (The Friends of Art Society). In addition he initiated the building of the “Listvinahúsið” (The Hall of the Friends of Art) where up and coming young artists could have a chance to show the public their work. Aspiring artists would gladly consult him about their work and always received an enthusiastic reception. He was genuinely enthused by their works, was quick to assess their possibilities and encouraged them to further education if he thought their talents warranted it. One such example was Jóhannes S. Kjarval whom he supported and assisted at all times. Þórarinn undertook the formation of the society Pictor which regularly supplied funds to enable Kjarval to devote himself to art. Þórarinn maintained regular and close contact with other lcelandic artists. He founded a “papershop” as he called it, where he stocked paints, canvas and brushes for the artist and which was thus frequented by many artists. The sculptor, Einar Jónsson, was an old acquaintance of Þórarinn from the days in Copenhagen and whom he greatly admired. When Ásgrímur Jónsson returned home from his studies in 1906 an immediate friendship sprang up between him and Þórarinn although these two, our first 39
(1) Kápa
(2) Kápa
(3) Saurblað
(4) Saurblað
(5) Blaðsíða 1
(6) Blaðsíða 2
(7) Blaðsíða 3
(8) Blaðsíða 4
(9) Blaðsíða 5
(10) Blaðsíða 6
(11) Blaðsíða 7
(12) Blaðsíða 8
(13) Blaðsíða 9
(14) Blaðsíða 10
(15) Blaðsíða 11
(16) Blaðsíða 12
(17) Blaðsíða 13
(18) Blaðsíða 14
(19) Blaðsíða 15
(20) Blaðsíða 16
(21) Blaðsíða 17
(22) Blaðsíða 18
(23) Blaðsíða 19
(24) Blaðsíða 20
(25) Blaðsíða 21
(26) Blaðsíða 22
(27) Blaðsíða 23
(28) Blaðsíða 24
(29) Blaðsíða 25
(30) Blaðsíða 26
(31) Blaðsíða 27
(32) Blaðsíða 28
(33) Blaðsíða 29
(34) Blaðsíða 30
(35) Blaðsíða 31
(36) Blaðsíða 32
(37) Blaðsíða 33
(38) Blaðsíða 34
(39) Blaðsíða 35
(40) Blaðsíða 36
(41) Blaðsíða 37
(42) Blaðsíða 38
(43) Blaðsíða 39
(44) Blaðsíða 40
(45) Blaðsíða 41
(46) Blaðsíða 42
(47) Blaðsíða 43
(48) Blaðsíða 44
(49) Blaðsíða 45
(50) Blaðsíða 46
(51) Blaðsíða 47
(52) Blaðsíða 48
(53) Blaðsíða 49
(54) Blaðsíða 50
(55) Blaðsíða 51
(56) Blaðsíða 52
(57) Blaðsíða 53
(58) Blaðsíða 54
(59) Blaðsíða 55
(60) Blaðsíða 56
(61) Blaðsíða 57
(62) Blaðsíða 58
(63) Blaðsíða 59
(64) Blaðsíða 60
(65) Blaðsíða 61
(66) Blaðsíða 62
(67) Blaðsíða 63
(68) Blaðsíða 64
(69) Blaðsíða 65
(70) Blaðsíða 66
(71) Blaðsíða 67
(72) Blaðsíða 68
(73) Blaðsíða 69
(74) Blaðsíða 70
(75) Blaðsíða 71
(76) Blaðsíða 72
(77) Blaðsíða 73
(78) Blaðsíða 74
(79) Blaðsíða 75
(80) Blaðsíða 76
(81) Blaðsíða 77
(82) Blaðsíða 78
(83) Blaðsíða 79
(84) Blaðsíða 80
(85) Blaðsíða 81
(86) Blaðsíða 82
(87) Blaðsíða 83
(88) Blaðsíða 84
(89) Blaðsíða 85
(90) Blaðsíða 86
(91) Blaðsíða 87
(92) Blaðsíða 88
(93) Saurblað
(94) Saurblað
(95) Kápa
(96) Kápa
(97) Kvarði
(98) Litaspjald


Fjórir frumherjar

Ár
1985
Tungumál
Íslenska
Blaðsíður
96


Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þessa bók, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þessa bók: Fjórir frumherjar
https://baekur.is/bok/4923dcd8-f8f2-4039-8978-185cf096e326

Tengja á þessa síðu: (43) Blaðsíða 39
https://baekur.is/bok/4923dcd8-f8f2-4039-8978-185cf096e326/0/43

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Bækur.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.